Het werk Gewei van Rädecker is oorspronkelijk bedoeld als gevelsteen voor jachthuis Sint Hubertus. De steen wordt echter nooit opgenomen in de pui van het jachthuis, maar het ontwerp uit 1929 krijgt een permanente plek in de natuur rondom het museum, als opzichzelfstaande sculptuur waar het de zichtlijn markeert naar het hoogste punt van de Franse Berg.
Bij een bezoek aan Rädecker neemt Helene een aantal hertengeweien mee die hij als voorbeeld kan gebruiken. ‘Ik ben er geweest om Rädecker en zijn vrouw de hertengeweien te laten zien’. Rädecker gebruikt uiteindelijk een hertengewei dat in het park is geschoten door Prins Hendrik als model.
Gewei van John Rädecker bij het laantje naar de Franse Berg waarop Helene een groot kruis had willen plaatsen
Symboliek
Bovenop de Franse Berg was Helene van plan om een groot kruis te installeren, om op deze manier vorm te geven aan haar visie. Het gewei zou de wereld van de materie aanduiden, terwijl het kruis op de heuvel de wereld van de geest symboliseerde die over het landgoed heerste. Het werk als geheel, zou doordrongen zijn van de symboliek van haar motto ‘spiritus et materia unum’.