Op 10 mei 2022 is in het Kröller-Müller Museum een nieuw fonds gelanceerd: het Hilgemann Fonds. Dit fonds op naam is opgericht door beeldend kunstenaar Ewerdt Hilgemann en zijn echtgenote Antoinette de Stigter.
Het fonds is bedoeld voor het ondersteunen van ‘eigenzinnige beeldhouwkunst’, ofwel ruimtelijke kunst in brede zin. Ondersteuning kan plaatsvinden in de vorm van een aankoop, een tentoonstelling of een publicatie. Het fonds wordt beheerd door het Kröller-Müller Museum.
Met het Hilgemann Fonds wil Ewerdt Hilgemann iets ‘terugdoen’ voor de rijke loopbaan die hij zelf heeft gehad. Samenwerking met andere kunstenaars heeft voor hem altijd een belangrijke rol gespeeld, evenals voor Antoinette de Stigter, die in 1989 Art Affairs oprichtte, een galerie in Amsterdam, gespecialiseerd in internationale moderne kunst met een sterke conceptuele inslag.
De eerste besteding uit het Hilgemann Fonds is een bijdrage aan de aankoop in 2021 van zes videowerken van Jeroen Jongeleen (Apeldoorn, 1967). Jongeleen werkt vaak in de openbare ruimte. Tijdens de eerste lockdown in 2020 begint hij met hardlopen op verlaten stedelijke plekken, aanvankelijk lange afstanden, maar uiteindelijk in de vorm van een cirkel. Een drone volgt zijn bewegingen en laat zien hoe Jongeleen al lopend een spoor achterlaat op parkeerplaatsen en verboden stadsterreinen, maar ook in een landschap in de buurt van het Kröller-Müller Museum. Een ruimtelijk gebaar van een kunstenaar die vastzit in een zelfgemaakt hamsterwiel en zo een parallel trekt met de coronapandemie, die door de mens zelf gecreëerd is en hem vervolgens gevangen houdt.
Met de tweede bijdrage van het Hilgemann Fonds werd werk aangekocht van Sarah van Sonsbeeck (Utrecht 1976). Voor haar tentoonstelling Moles of Modernism in het Kröller-Müller Museum legde ze tachtig ‘molshopen’ neer, gemaakt van verschillende materialen: brons, glas, keramiek, was, rubber, gips en zelfs vogelzaad. Al deze materialen zijn ook te vinden in werken in de 20ste-eeuwse collectie van het museum. Mollen houden de grond gezond met hun gegraaf, maar worden vaak gezien als een bron van overlast. In Sarah’s tentoonstelling zijn de mollen van het modernisme aan het werk geweest: ze hebben hun ‘molshopen’ achtergelaten aan zowel de binnen- als de buitenzijde van een modernistische glazen pui van architect Wim Quist. Ze ondergraven hier niet het gemaaide gras, maar de strakke orde van de architectuur en de harde scheiding tussen binnen en buiten. In Moles of Modernism levert Sarah van Sonsbeeck op een speelse manier commentaar op de modernistische traditie in zowel de beeldende kunst als de architectuur. Met de aankoop van tweeëntwintig van haar ‘molshopen’ is dit commentaar definitief in de collectie van het Kröller-Müller Museum opgenomen.
De tentoonstelling Sarah van Sonsbeeck. Moles of Modernism is tot en met 7 april 2024 te zien in het Kröller-Müller Museum.
Wil je bijdragen aan het Hilgemann Fonds of wil je meer informatie? Bel dan met Daniëlle van Stralen, relatiebeheer en ontvangsten, 0318591241 of mail: daniellevanstralen@krollermuller.nl.