Klassiek landschap?
Op het eerste gezicht is dit een klassiek landschap, met een bochtige zandweg die te midden van hoge bomen langs een veld met korenschoven naar een meer voert.
Vormen en vlakken
Maar bij nadere beschouwing blijkt dat het schilderij is opgebouwd uit horizontale en verticale elementen en vlakken. Hierdoor wordt het traditionele perspectief, met naar achteren weglopende lijnen en geleidelijk vervagende kleuren, voor een groot deel tenietgedaan. De dieptewerking van de weg wordt onderbroken door de horizontale lijnen van het lage struikgewas, de rand van het water en de heuvels daarachter. De huizen staan als platte dozen in het landschap.
Op weg naar abstractie
Dit alles vestigt de aandacht op de ‘constructie’ van het schilderij: de vormen en vlakken met elk een eigen kleur, neergezet in krachtige, parallelle penseelstreken. Met deze manier van werken heeft Cézanne grote invloed op de moderne schilderkunst en slaat hij een weg in die uiteindelijk zal leiden tot abstractie. Zijn 'constructieve penseelstreek' en kleurgebruik maken diepe indruk op jongere schilders als Maurice Denis, Paul Gauguin en Paul Signac en zij volgen zijn voorbeeld.