Sinds 1998 verzamelen Yara Cavalcanti Araujo en Melchior Otte grafiek van beeldhouwers. Ze wijden hun vrije tijd bijna geheel aan het bezoeken van ateliers, galeries, kunsthandels en musea, op zoek naar aanvullingen op hun verzameling.
In 27 jaar hebben de verzamelaars een veelzijdige collectie bijeengebracht die een opvallende keuze kent: grafisch werk uitsluitend van beeldhouwers. Deze verzameling sluit prachtig aan op de verzameling sculpturen en beeldhouwerstekeningen van het museum.
Ruimtelijk denken
In een grote verscheidenheid aan grafische technieken is te zien hoe beeldhouwers concepten als vorm, verhouding, ruimte, plek en leegte, op het platte vlak visualiseren. Van etsen van Eugène Dodeigne, inkjets van Ulrich Rückriem en litho’s van Lynn Chadwick tot zeefdrukken van Louise Nevelson en Mark di Suvero. Ook zijn er enkele bijzondere kunstenaarsboeken te zien in de tentoonstelling.
Parallelle collecties
Zowel Kröller-Müller oud-directeur Bram Hammacher als zijn opvolger Rudi Oxenaar beschouwden beeldhouwerstekeningen als een autonoom genre: een zelfstandige discipline waarin de kunstenaar vormgeeft aan zijn ideeën. Dit geldt ook voor de bladen grafiek en de kunstenaarsboeken van beeldhouwers die Melchior Otte en Yara Cavalcanti verzamelen. Van vele kunstenaars in hun collectie bezit het Kröller-Müller Museum sculpturen, zoals bijvoorbeeld Homme et femme (1963) van Eugène Dodeigne, Cavallo e cavalieri (1951-1955) van Marino Marini, K-Piece (1972) van Mark Di Suvero en Transparent Sculpture V (1967), van Louise Nevelson.
Gesprek met de verzamelaars
Op 22 maart van 14.00 tot 15.00 uur organiseert het museum een gesprek tussen directeur Benno Tempel, verzamelaars Yara Cavalcanti Araujo en Melchior Otte en kunstenaar Auke de Vries. Iedereen met een geldig entreeticket voor Het Nationale Park De Hoge Veluwe en het Kröller-Müller Museum is hierbij welkom. Het is niet nodig om hier voor aan te melden.