Lichamelijke schoonheid
Hans Baldung gaat al op 16-jarige leeftijd in de leer als schilder en krijgt daarom de bijnaam Grien (Groentje). Onder invloed van de Italiaanse renaissance schildert hij mythologische figuren zoals deze Venus, de Romeinse godin van liefde, schoonheid en vruchtbaarheid.
De waarheid
Haar zoon Amor naast haar heeft in zijn rechterhand een gloeiende pijl, als teken van de brandende liefde. Hij is geblinddoekt en zit op een bol, die symbool staat voor de waarheid. Als hij zijn blinddoek afdoet, zal hij de waarheid zien en ontdekken dat de lichamelijke liefde tussen mensen altijd wordt overwonnen door de geestelijke liefde voor God.
Liefde voor God overwint
Voor Baldung Grien is dit thema zeker ook een aanleiding om juist een zeer vleselijke Venus te schilderen. Haar meer dan levensgrote naakte lichaam wordt nog eens benadrukt door de donkere achtergrond. In de renaissance geldt het volumineuze naakt als een ideaalbeeld van de mens. Maar tegelijkertijd wil Baldung Grien hiermee zeggen dat het fraaie lichaam vergankelijk is, in tegenstelling tot de liefde voor God.