Mollen houden de grond gezond met hun gegraaf, maar worden vaak gezien als een bron van overlast. In Van Sonsbeecks tentoonstelling zijn de mollen van het modernisme aan het werk geweest: ze hebben hun ‘molshopen’ achtergelaten aan zowel de binnen- als de buitenzijde van een modernistische glazen pui van architect Wim Quist. Ze ondergraven hier niet het gemaaide gras, maar de strakke orde van de architectuur en de harde scheiding tussen binnen en buiten.
Hiermee levert Sarah van Sonsbeeck op een speelse manier commentaar op de modernistische traditie in zowel de beeldende kunst als de architectuur. Met de aankoop van tweeëntwintig van haar ‘molshopen’ is dit commentaar definitief in de collectie van het Kröller-Müller Museum opgenomen. De aankoop is mogelijk gemaakt dankzij het Hilgemann Fonds.
Moles of Modernism is te zien tot en met 7 april 2024. Bij de tentoonstelling is een gelijknamige publicatie uitgebracht, te koop in de museumwinkel en de webshop.
Over het Hilgemann Fonds
In 2022 heeft het Kröller-Müller Museum het Hilgemann Fonds gelanceerd. Dit fonds op naam is opgericht door beeldend kunstenaar Ewerdt Hilgemann en zijn echtgenote Antoinette de Stigter. Het fonds is bedoeld voor het ondersteunen van ‘eigenzinnige beeldhouwkunst’, ofwel ruimtelijke kunst in brede zin. Ondersteuning kan plaatsvinden in de vorm van een aankoop, een tentoonstelling of een publicatie. Het fonds wordt beheerd door het Kröller-Müller Museum.
Met het Hilgemann Fonds wil Ewerdt Hilgemann iets ‘terugdoen’ voor de rijke loopbaan die hij zelf heeft gehad. Samenwerking met andere kunstenaars heeft voor hem altijd een belangrijke rol gespeeld, evenals voor Antoinette de Stigter, die in 1989 Art Affairs oprichtte, een galerie in Amsterdam, gespecialiseerd in internationale moderne kunst met een sterke conceptuele inslag.
De eerste besteding uit het Hilgemann Fonds was een bijdrage aan de aankoop van zes videowerken van Jeroen Jongeleen (Apeldoorn, 1967).