Tijdens de tentoonstelling Operatie Panamarenko is in het museum de restauratie te volgen van twee grote kunstwerken van de Belgische kunstenaar Panamarenko. Zijn Polistes, een rubberauto met straalaandrijving en Vliegtuig continental, beide uit 1974 en afkomstig uit de Collectie Visser, worden in de grote beeldenzaal in de Quistvleugel voor de ogen van het publiek en in aanwezigheid van de kunstenaar zorgvuldig behandeld.
Aftakeling
Door het vele tentoonstellen, vervoeren en monteren hebben de sculpturen onvermijdelijk schades en slijtages opgelopen. Ook zijn ze zeer fragiel geworden door hun leeftijd en het materiaal dat is gebruikt. Zo is Polistes gemaakt van een geraamte van hout en metaal, met daaromheen een dikke schuimlaag en een huid van rubber, dat een diep zwart-groene glans hoort te hebben. Maar het schuim is bros geworden en de rubberlaag is uitgedroogd en gaan scheuren.
Vliegtuig continental is sterk vervormd en de vleugelophanging is afgebroken. Het werk ligt tijdens de tentoonstelling in onderdelen op de museumvloer. Het vliegtuig werd door de kunstenaar bekleed met transparante folie, kunstzijde, rubber en plakband. Al deze materialen zijn sterk aangetast en ook de lijmnaden zijn vergeeld.
Foto’s als referentie
Voorafgaand aan de restauratie hebben de restauratoren oude tentoonstellingsfoto’s van de werken bestudeerd, om vast te kunnen stellen hoe het werk oorspronkelijk bedoeld is en hoe de conditie in de loop der tijd is veranderd. Deze foto’s worden ook op zaal gepresenteerd en zijn voorzien van beschrijvingen van de schade en de voorgestelde behandeling.
Panamarenko's 'Polistes' (1974) in Bergeijk (M HKA)
Kisten op maat
Om nieuwe schades tijdens het transport te voorkomen worden voor beide kunstwerken nieuwe kisten op maat gemaakt. In overleg met Panamarenko wordt een handleiding opgesteld met een nauwkeurige handleiding hoe de werken voortaan het best kunnen worden gemonteerd en gedemonteerd.
In overleg met Panamarenko over de bekisting voor 'Vliegtuig continental' (1974)