K-piece bij de spuiterij: stralen en lakken

De verouderde verflaag van K-piece wordt in een afgesloten ruimte van de spuiterij verwijderd met een straaltechniek. Bij deze techniek worden kleine korrels grit met grote kracht tegen het oppervlak geblazen. Door het schurend effect verdwijnt de verflaag. Op twee plaatsen zijn de oude verflagen wel behouden gebleven. Zo blijft het in de toekomst nog mogelijk de behandelgeschiedenis van de afgelopen 44 jaren af te lezen.blog K-piece foto 1Na het verwijderen van de verflagen kan een nieuwe verflaag aangebracht worden. De verflaag is een autolak, opgebouwd uit 6 verschillende lagen. Deze samenstelling zorgt voor een goede bescherming van de ondergrond tegen roesten. Voor een mooi egaal resultaat wordt de verflaag met een verfpistool op het oppervlak gespoten.blog K-piece foto 2

Het ophalen van de pieces

De nieuw geverfde onderdelen van K-piece worden op 16 november vroeg in de morgen opgehaald. De losse delen worden met een heftruck op een open vrachtwagen geladen. Heel voorzichtig, want de nieuwe verflaag mag absoluut niet beschadigen. Tijdens het vervoer beschermen stukjes tapijt de onderdelen tegen stoten.blog K-piece foto 3

De wederopbouw van K-piece

Bij aankomst bij het museum worden alle losse onderdelen van K-piece als puzzelstukjes in het gras gelegd. Het oppervlak wordt nog een keer goed schoongemaakt. Vervolgens worden de delen met een hijskraan bij elkaar gebracht en op de juiste plaatsten vastgeschroefd. Als alle delen vastzitten is de letter K weer gevormd en kan het als geheel met de hijskraan omhoog getakeld worden. 

blog K-piece foto 4

 Als laatste taak rest het bijtippen van de bijna 100 bouten. Het resultaat: kunst met een grote K!blog K-piece 7

 

Nikki van Basten en Susanne Kensche

 

Nikki van Basten
Restaurator moderne en hedendaagse kunst

Susanne Kensche
Restaurator moderne kunst en sculptuur Kröller-Müller Museum
april 2016

 

Dankbetuiging

Velen hebben ons geholpen bij het realiseren van onderzoek en behandeling. De volgende personen en instellingen willen wij daarom bedanken:

Mark di Suvero, Ivana Mestrovic, Kent Johnson (Spacetime CC)
Lydia Beerkens (Senior Restaurator Moderne Kunst)
Herman Boterenbrood, Mark Bouma en medewerkers (Spuiterij Boterenbrood)
Guido en Michel Slegers (metaalbedrijf De Slegers)
Jan Udema, Helen Veringmeier, John van der Werff (AkzoNobel)
Rachel Rivenc, Julia Langenbacher (Getty Conservation Institute)
Julie Wolfe (J. Paul Getty Museum)
Universiteit van Amsterdam 

Afbeeldingen:
Afb. 1 Het verwijderen van de verouderde verflaag
Afb. 2 Een balk van K-piece waarvan de verflaag deels verwijderd is
Afb. 3 Het opspuiten van de nieuwe verf
Afb. 4 De geverfde onderdelen van K-piece
Afb. 5 Het verplaatsen van de onderdelen met een heftruck
Afb. 6 De onderdelen worden op een open vrachtwagen gelegd
Afb. 7 Met een hijskraan worden de delen in het gras op het museum gelegd
Afb. 8 De letter K wordt met de hijskraan omhoog getakeld
Afb. 9 De bouten worden geverfd
Afb. 10 K-piece na restauratie