Pointillisme

Jan Toorop maakt in Londen kennis met het werk van de socialistische ontwerper en kunstenaar William Morris, die een voor het volk gemaakte kunst nastreeft. Door hem geïnspireerd kiest Toorop in zijn schilderijen vaker voor politieke en maatschappelijke thema’s. Hij verbeeldt ze in de modernste stijl van dat moment, het pointillisme.

Impact sociale mistanden

Na de werkstaking is mogelijk een reactie op een hard neergeslagen staking in de Belgische industriestad Charleroi. In het schilderij wordt een gewonde of gedode arbeider door een man en een jongen weggedragen. Ze worden gevolgd door een vrouw met een kind in haar armen. Het kind draagt een wit jurkje, de kleur van reinheid en onschuld. Door zich te concentreren op een paar figuren weet Toorop de impact van de sociale misstanden en het toenemende verzet daartegen raak te treffen.

Onheilspellende sfeer

De voorstelling heeft een hoge horizon en is opgebouwd uit gedempte kleuren paars, blauw, groen, roze, bruin en grijs. De matte kleuren zorgen voor een onheilspellende en sombere sfeer, die nog eens wordt versterkt door de pointillistische schildertechniek.