Telegrammen en ansichtkaarten
‘I AM STILL ALIVE’. On Kawara bevestigt dat hij nog leeft met telegrammen aan kunstenaars, verzamelaars, galeriehouders en conservatoren. Ook de leus ‘I GOT UP’ gaat de wereld rond: tussen 1968 en 1979 stuurt de kunstenaar elke dag twee ansichtkaarten met de mededeling dat hij is opgestaan. De tekst is steeds hetzelfde. De postzegels, stempels en het adres veranderen, afhankelijk van de plek waar hij op dat moment is.
Kunst voor iedereen
Sinds jaar en dag sturen kunstenaars brieven en boodschappen, maar niet alle door kunstenaars verzonden post is automatisch mail art. De wortels van de mail art liggen in de jaren zestig, als de Amerikaanse kunstenaar Ray Johnson collages stuurt aan vrienden en hun reacties per post krijgt. Kort daarna beginnen Fluxuskunstenaars als George Maciunas, Yoko Ono en Robert Filiou het wereldwijde postsysteem te gebruiken om hun kunst te verspreiden. De kunstenaars van dit internationale collectief willen de gebaande paden binnen de gevestigde kunstwereld van traditionele instellingen als de kunstmarkt, musea en galeries omzeilen. Zij willen kunst democratisch en voor iedereen toegankelijk maken. Post is een betaalbaar alternatief communicatiekanaal met een enorm bereik.
Het Kröller-Müller Museum heeft een bescheiden collectie mail art, overwegend uit eind jaren zestig en begin jaren zeventig. Dit zijn de hoogtijdagen van deze kunstvorm. I AM STILL ALIVE presenteert naast mail art van On Kawara ook werk van Gilbert & George, Jan Dibbets, stanley brouwn, Eva Hesse, Alan Sonfist en herman de vries uit de collectie.