Het bruikleen van het Portret van mej. Guurtje van de Stadt (1871) van Claude Monet is een mooi voorbeeld van de werkzaamheden van een registrar. Guurtje wordt namelijk uitgeleend aan het Zaans Museum, waar zij vanaf 12 september te zien is. Dit verhaal begint echter niet bij het Zaans Museum, maar bij het Kröller-Müller Museum zelf. Vanaf 29 september is bij ons de tentoonstelling Als kunst je lief is te zien, waarin ruim 80 werken afkomstig van 40 musea te zien zijn die mede met steun van de Vereniging Rembrandt zijn verworven in de afgelopen tien jaar. Voor deze tentoonstelling hebben wij het schilderij De Voorzaan en de Westerhem van Claude Monet in bruikleen aangevraagd bij het Zaans Museum.
Guurtje's uitwisseling
De Voorzaan en de Westerhem is, als een van de topstukken, eigenlijk onmisbaar in de vaste opstelling van het museum. Om geen lege muur over te houden en de kans te hebben een ander topstuk te laten zien, heeft het Zaans Museum aan ons Guurtje in bruikleen gevraagd. En dit is ook het moment waarop mijn werk voor dit bruikleen begon. Ik heb de aanvraag ter beoordeling doorgestuurd aan onze restaurator. Guurtje is net gerestaureerd (dat is hier te lezen), dus ik verwachtte geen negatief antwoord. Na het positieve antwoord van zowel onze restaurator als onze directeur Lisette Pelsers, konden de toezeggingsbrief en de bruikleenovereenkomst gemaakt worden. Hierin zijn onder andere de verzekeringswaarde en afspraken beveiliging en klimaat vastgelegd.
De volgende stap is het regelen van de reis zelf. Met de registrar van het Zaans Museum heb ik afspraken gemaakt over hoe Guurtje moet reizen, maar ook wanneer. Omdat Guurtje het schilderij dat wij lenen zal vervangen, moet de wissel van beide schilderijen op dezelfde dag plaatsvinden. En aangezien wij het schilderij van het Zaans Museum op een specifiek moment nodig hebben voor onze eigen tentoonstellingsopbouw, was dit nog een kleine puzzel. Het voordeel daarvan is wel weer dat we een vrachtwagen, van een gespecialiseerd kunstvervoerder, op een dag op en neer kunnen laten rijden. Onze restaurator rijdt ook mee op de vrachtwagen, zodat zij bij het uitladen, het controleren van de conditie na de reis en ophangen van Guurtje is. Ook begeleidt zij dan het schilderij van het Zaans Museum naar ons toe.
En als dit allemaal achter de rug is, hoef ik alleen nog maar af te spreken wanneer wij het schilderij van het Zaans Museum ophangen, met hun koerier. En niet te vergeten de terugreis te regelen natuurlijk, want dan doen we het hele ritje weer, maar dan andersom!
Wobke Hooites
Registrar
September 2018