Spot
De vrouw is gekleed naar de mode van die tijd, met haar hoge hoed, ingesnoerde middel, de aan de achterkant uitstekende rok – de 'queue de Paris' – en haar handen gestoken in een bonten mof. Omdat de omtrekken van haar figuurtje enigszins overdreven zijn weergegeven, lijkt Seurat een beetje de spot met haar te drijven.
Tekenstijl
Voordat Seurat doorbreekt als schilder maakt hij in totaal zo’n 200 tekeningen. Bijna allemaal in zwart contékrijt op wit papier met een korrelige structuur. Hiermee creëert hij lichte en donkere partijen met geleidelijke overgangen, zonder contourlijnen. De witte achtergrond speelt een sterke rol in het creëren van gradaties in licht en donker en van diepte.
Essentie
Dame met mof laat goed Seurats tekenstijl zien. Door een geraffineerd spel met licht en schaduw steekt het figuurtje scherp af tegen de achtergrond. Seurat wil de essentie van een onderwerp treffen; details in gezichten, kleding en voorwerpen die daar niet toe behoren, laat hij weg. In het gezicht van de vrouw heeft hij alleen een subtiele suggestie van ogen aangebracht, verder zijn haar gelaatstrekken niet te onderscheiden.