Kinetisch
George Rickey treedt in de Tweede Wereldoorlog in dienst van de Amerikaanse luchtmacht. Hij wordt betrokken bij het ontwerpen van draaibare steunconstructies voor boordmitrailleurs in bommenwerpers. De opgedane kennis benut hij later bij de constructie van zijn kinetische (bewegende) sculpturen. Vooral de combinatie van techniek, nieuwe materialen en de ordening van elementen in de ruimte interesseert hem.
Wisselende composities
Zijn eerste kinetische beelden maakt Rickey begin jaren 50. Ze zijn opgebouwd uit aluminium delen, die zo zijn opgehangen dat het kleinste zuchtje wind ze in beweging brengt. De delen hebben een geometrische vorm, bijvoorbeeld een vierkant, een lijn, een rechthoek of een driehoek. De vormen veranderen voortdurend van stand en raken elkaar nooit. Zo ontstaan er steeds wisselende composities in de ruimte.
Geluidloos
Dit kinetische beeld bestaat uit vijf naaldvormige aluminium lijnen die zich onafhankelijk van elkaar, langzaam in horizontale en verticale richting bewegen en om een verticale as draaien. Wat deze bewegingen extra boeiend maakt, is dat ze geluidloos zijn.