Het Kröller-Müller Museum besteedt met de tentoonstelling Fernand Léger en de daken van Parijs voor het eerst aandacht aan een omslagpunt in Légers vroege werk: zijn zoektocht naar abstractie en de doorslaggevende rol van de Fumées sur les toits-serie daarin. Ook is er een primeur te zien: de ontdekking van een verborgen schilderij.
Keerpunt in carrière
Als Fernand Léger (1881-1955) in de jaren 1911-1912 de reeks Fumées sur les toits schildert, bevindt hij zich op een keerpunt in zijn carrière. Hij heeft radicaal gebroken met de stijl van zijn vroegere werken en zoekt aanvankelijk zijn inspiratie vooral bij Paul Cézanne. Wanneer hij een nieuw atelier in Parijs betrekt, gebruikt hij de daken met de vele schoorstenen en rookpluimen waar hij op uitkijkt als motief om te experimenteren. Légers zoektocht naar meer abstractie en meer kleur resulteert uiteindelijk in kubistische werken als Contrastes de formes, die aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog ontstaan. Ook La partie de cartes uit 1917, dat Helene Kröller-Müller voor haar collectie koopt en dat een hoogtepunt is in Légers oeuvre, is ondenkbaar zonder de Fumées sur les toits. Fernand Léger zag de Fumées-serie als een belangrijk moment in zijn carrière.
Verborgen schilderij
Middelpunt van de tentoonstelling is een nieuw ontdekt schilderij uit deze reeks. Dit schilderij bevindt zich aan de achterzijde van Légers Le quatorze juillet, dat in 1999 werd verworven door de Triton Collection Foundation. Het Fumées sur les toits-schilderij werd tijdens een recente restauratie tevoorschijn gebracht.
Context
De bredere context wordt gevormd door werken van de twee groepen kubisten in Parijs: Pablo Picasso en Georges Braque die hun werk voornamelijk in galerie van Daniel-Henry Kahnweiler toonden en de groep van Léger, die op de grote Salons exposeerde en waartoe ook Robert Delaunay, Jean Metzinger en Henri Le Fauconnier behoorden
Reflectie op Léger
Tegelijk met Fernand Léger en de daken van Parijs is de presentatie Analoog aan Léger te zien, waar Jan Robert Leegte (1973) en Harm van den Dorpel (1981) beiden met een digitaal kunstwerk reflecteren op het schilderij Fumées sur les toits uit de Triton Collection Foundation.
Over de Triton Collection Foundation
De Triton Collection Foundation is in 1996 opgericht en behoort momenteel tot de tweehonderd belangrijkste privécollecties ter wereld. De collectie omvat schilderijen en sculpturen van internationale gerenommeerde kunstenaars van 1870 tot heden, van het impressionisme tot de opkomende kunstenaars van deze tijd. Wat de kunstenaars binnen de collectie verbindt, is hun innovatieve vermogen. Zij waren en zijn de pioniers en 'vernieuwers' van hun tijd. De Triton Collection Foundation vindt dat kunst toegankelijk moet zijn voor en gedeeld moet worden met het publiek. Dankzij een doorlopend programma van bruiklenen aan meer dan zeventig musea wereldwijd kan een groot internationaal publiek genieten van de werken uit de collectie.
De tentoonstelling Fernand Léger en de daken van Parijs wordt gemaakt in samenwerking met de Triton Collection Foundation. Gastconservator voor de tentoonstelling is Sjraar van Heugten, voormalig Hoofd Collecties Van Gogh Museum en momenteel onafhankelijk kunsthistoricus.