In de openlucht
Vanaf 1841 doen zinken verftubes hun intrede, waardoor schilderen in de openlucht een stuk eenvoudiger wordt. De verf droogt niet meer zo snel uit en is makkelijk mee te nemen. De impressionisten doen er hun voordeel mee. Ze verlaten het atelier en gaan in de openlucht schilderen, ‘en plein air’.
Vanaf het water
Claude Monet woont van 1871 tot 1878 in Argenteuil, een plaatsje aan de Seine net buiten Parijs. In navolging van de schilder Charles-François Daubigny laat hij een boot bouwen waarin hij overdekt, vanaf het water, de omgeving kan schilderen. Zo kan hij vanaf elke geschikte plek de effecten van het licht op het water en op het landschap weergeven.
Impressie
Op dit schilderij ligt de schildersboot, vastgemeerd tussen twee palen, roerloos in het water. In de kajuit is vaag een figuur te onderscheiden, waarschijnlijk Monet zelf. Het overgrote deel van het doek wordt in beslag genomen door de kalm stromende rivier, waarin de boot en de bomen, maar ook de lucht zich weerspiegelen. Monet geeft in dit schilderij een impressie van de rust op het water tijdens een zomerse dag.