Ogen
Van het gehele oeuvre van Charley Toorop maken haar zelfportretten misschien wel de meeste indruk. Ze schildert zichzelf streng en genadeloos, vrijwel altijd frontaal of driekwart. Haar gezicht is als gebeeldhouwd, met harde lijnen en vlakken. In elk zelfportret overheersen de ogen, die ze buiten proportie vergroot en die het portret een enorme kracht verlenen.
Rouw
In dit Zelfportret schildert Charley Toorop zichzelf tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarin zij vrienden verliest en wordt gedwongen haar huis en atelier te verlaten. De peinzende blik en haar hele gezichtsuitdrukking tonen haar gemoedstoestand. De zwarte hoed met voile en de zwarte jas staan voor rouw. Opvallend in al het zwart is de paarse bloem, mogelijk bedoeld als symbool van een nieuw begin.
Compromisloos
Het schilderij heeft een strenge compositie. De lijnen van de mond, de neus en de gezichtsplooien zijn strak. Vanuit een scherpe observatie van niet alleen haar uiterlijke, maar ook haar innerlijke gesteldheid geeft Charley Toorop in dit schilderij het meest wezenlijke van zichzelf compromisloos weer.