Radicale vereenvoudiging
Bart van der Leck kiest in De storm voor een radicale vereenvoudiging van kleur, vorm en inhoud. Toch is het typisch Nederlandse thema – vissersvrouwen die uitkijken naar hun mannen op zee – nog heel herkenbaar. Van der Leck begint zijn artistieke loopbaan met het maken van glas-in-loodramen, een ervaring die van grote invloed is op zijn latere schilderkunst. De geïsoleerde, omlijnde vormen en zijn keuze voor sterke kleuren vinden hier hun oorsprong.
Steeds abstracter
Vanaf 1910 wordt zijn werk steeds abstracter. Uitgangspunt blijft de realiteit maar hij reduceert alle vormen tot blokjes. Ook gebruikt hij alleen nog de primaire kleuren rood, geel en blauw, aangevuld met grijs, zwart en wit. In De storm past hij telkens de kleur toe die het dichtst bij de oorspronkelijke kleur staat: het strand is geel, de zee blauw, en de kleding van de vrouwen heeft met zwart, wit en blauw de kleuren van de authentieke Scheveningse klederdracht.
Weg bij De Stijl
In 1917 richt Van der Leck samen met Piet Mondriaan en Theo van Doesburg De Stijl op. Uiteindelijk vindt hij het streven naar absolute abstractie te ver gaan en twee jaar later verlaat hij de beweging.