Zoektocht
Bart van der Leck is vooral bekend als medeoprichter van het tijdschrift De Stijl. Hij kiest in 1916 net als Piet Mondriaan voor een verregaande abstrahering in zijn werk en het gebruik van de primaire kleuren rood, geel en blauw. Aan die keuze gaat een zoektocht naar een nieuwe vormentaal vooraf. De kat is daar een mooi voorbeeld van.
Egyptische kunst
Tijdens een bezoek aan Parijs raakt hij in het Louvre onder de indruk van de klassieke Egyptische kunst. Hierdoor geïnspireerd ontwikkelt hij een stijl met sterk vereenvoudigde vormen en sobere kleuren. Zo geeft hij in De kat het dier zowel van de zijkant als en profil weer, en gebruikt hij alleen de kleuren zwart, wit, rood en oranje.
Onverbiddelijk gezelschap
Helene Kröller-Müller is ‘gefascineerd’ door De kat, schrijft ze aan Van der Leck: ‘Ik noem haar altijd “het geweten”, want ze vervolgt je overal met haar doordringende oogen en soms hebben wij haar weg moeten zetten, om ook eens zonder haar onverbiddelijk gezelschap te zijn.’
Explainer
Ben jij net als Helene Kröller-Müller gefascineerd door ‘De kat’? Kijk de video en ontdek meer over dit kunstwerk, Bart van der Leck en De Stijl.
⚙️Ondertiteling nodig? Start de video en kies je taal (Nederlands/Engels/Duits).