Divina Commedia

In 1880 krijgt de dan nog tamelijk onbekende kunstenaar Auguste Rodin de prestigieuze opdracht om twee monumentale bronzen deuren te maken voor het toekomstige Musée des Arts Décoratifs in Parijs. Het thema ontleent hij aan Inferno (Hel) uit de Divina Commedia, waarin Dante verhaalt over zijn reis van de hel door het vagevuur naar het paradijs.

Verkrampte houding

Rodin ontwerpt voor de ‘hellepoort’ een overvol reliëf met ruim 180 lichamen in de meest radeloze houdingen. Het museum wordt echter nooit gebouwd en hij besluit een aantal figuren uit zijn reliëf als zelfstandige sculptuur uit te voeren, waaronder De hurkende vrouw. De onnatuurlijke en verkrampte houding en het gezicht van de vrouw drukken heftige gevoelens uit van pijn, angst en wanhoop.

Drijfveren

Rodin breekt met zijn studie van de menselijke figuur met de academische beeldhouwkunst, die hoofdzakelijk religieuze, mythologische of historische onderwerpen heeft. Hij geeft in zijn beelden uitdrukking aan menselijke drijfveren, zoals emotie, passie en erotiek. Daarbij zijn voor hem de huid van het lichaam en de spieren een belangrijk middel voor expressie, maar ook de werking van licht en schaduw.